Projekt Kapacitetshöjande åtgärder på Mittbanan
Kapacitetshöjande åtgärder på Mittbanan
Projektet Kapacitetshöjande åtgärder på Mittbanan var en viktig satsningar för att öka kapaciteten på Mittbanan inför framtida trafikökningar.
Finansiering: Projektet hade en omslutning på nästan 19 miljoner, och finansierades av Regionalfonden, Region Jämtland Härjedalen, Region Västernorrland samt Trafikverket.
Mål: Målen i projektet var att stärka ett hållbart Mittstråk genom: 1. Kortare restider förbättrad tillgänglighet – standardhöjning 2. Ökad kapacitet för gods 3. Förbättrad trafiksäkerhet 4. Fortsatt arbete i Mittstråkets gemensamma vision, strategi och handlingsplan för fortsatt utveckling Mittstråket.
Projektperiod: Mars 2022 – oktober 2023
Projektorganisation: Projektägare var Region Jämtland Härjedalen, samverkansparten var Trafikverket
Investeringar
Etablering av helbomsanläggning med ny ALEX-teknik, Havremagasinet
Hastigheten väster om Östersund är idag 40 km/h. Genom att bygga en helbomsanläggning ökas säkerheten vid plankorsningen och hastigheten kan höjas upp till 120 km/h. Plankorsningen kommer att förses med s.k. ALEX teknik, en ny typ av plankorsning som har förbättrade intrångsskydd, ljudsignal och felutpekning.
Klimatåtgärder på Mittbanan
Åtgärden innebär att banbanken stabiliseras intill Lillhällsjön och Stödesjön för att bättre stå emot den påverkan som kan komma att uppstå till följd av klimatförändringar.
Ersättningsvägar/plankorsning Ytterån/Duved
Åtgärden innebär att en plankorsning stängs och att trafiken leds om via ny ersättningsväg.
Se även information på Trafikverkets hemsida
Extern utvärdering
Här kan du läsa rapporten från den externa utvärderaren.
Projektets styrgrupp
Projektets arbetsgrupp
Kontakt
Jennie Söderberg
Region Jämtland Härjedalen
jennie.soderberg@regionjh.se
063-14 66 03
Malcolm Lundgren
Trafikverket
malcolm.lundgren@trafikverket.se
010-123 12 29
Nicklas Bergstedt
Region Jämtland Härjedalen
nicklas.bergstedt@regionjh.se
063-15 31 35